A gránátalma rákellenes mechanizmusát kutatják

Kaliforniai kutatók új bizonyítékokról adtak hírt a gránátalma titokzatos hatását magyarázva, amellyel legyőzi a prosztatarákos sejteket

Vissza a főoldalra

Kutatás. A rákkutató intézetek egyre több ráktípus esetében kimutatták, hogy a gránátalma hatóanyagai eredményesek a tumorral szembeni küzdelemben. A kaliforniai UCLA egyetem eddigi klinikai kutatásaiban sikeresen gátolták a tüdő-, a méhnyak-, az emlő-, a végbél- és a prosztatarák növekedését.

Navindra Seeram professzor és munkatársai legújabb tanulmányukban a gránátalma rákellenes hatásmechanizmusával kapcsolatban azt találták, hogy a gránátalma hatóanyagai a „felkutat és elpusztít” stratégiával veszik fel a harcot a prosztatarákos sejtekkel szemben.

Prosztatarák. Korábbi kutatásaiban a Seeram-kutatócsoport arra az eredményre jutott, hogy a gránátalma jótékony hatást fejt ki a prosztatarákban szenvedő betegek állapotára. A klinikai eredmények szerint a gránátalma hatóanyagai mintegy negyedére lassították a prosztatatumor növekedési sebességét.

A mostani kísérletek során a kutatók laboratóriumi bizonyítékot találtak a gránátalma „felkutat és elpusztít” működési mechanizmusára: azaz a hatóanyag felkutatja a rákos sejtet, abban koncentrálódik és elpusztítja vagy legalábbis növekedésében gátolja. A kísérletek szerint a gránátalma ellagitannin hatóanyaga a szervezetben urolitinnek nevezett metabolittá bomlott le, a prosztata rákos sejtjeiben koncentrálódott és gátolta a prosztatarákos sejtek növekedését.

„A gránátalma bioaktív metabolitjainak a prosztataszövetben való kötődése azt mutatja, hogy a gránátalma fontos szerepet játszhat a prosztatarák kezelésében és kemoprevenciójában” – fogalmaztak a kutatók, ami azt jelentheti, hogy idősödő férfiaknál a prosztatarák kialakulását megelőzheti a gránátalma koncentrátumot tartalmazó étrend-kiegészítő napi fogyasztása.